Dagschema van de Banjul-Dakhla-reis 7-23 dec 2019
(klik op de foto's voor een vergroting)

Lijsten met te verwachten vogelsoorten per dag volgen.

___________________________________________________________________________________________

Dag 1 - Zaterdag  7 dec

Vertrek Amsterdam: 17:55 / aankomst Lissabon 19:55 (vluchtnummer: TP0671)
Vertrek Lissabon 20:55 / Aankomst Banjul 01:10 (vluchtnummerTP1496)

De deelnemers worden van het vliegveld gehaald en tijdens een rit van ongeveer
een half uur naar Marakissa Rivercamp van Joop en Adama Hermse gereden.

Marakissa River Camp
Omgeving Marakissa
Tujering

Dag 2 - Zondag 8 dec
Marakissa - Marakissa (50 km)

Uitslapen en uitrusten van de vlucht van gisteren mag, maar de ervaring leer t dat de meesten al bij het eerste zonlicht gewekt door het gekwetter van de vogels op deze fantastische vogelplek op onderzoek uitgaan. Na het ontbijt is er nog wat gelegenheid de omgeving te ontdekken. Rond 11h stappen we in de auto’s voor een rondrit naar Tujering, Tanji, Brufut Woods en eventueel Abuko. Aan het eind van de middag keren we terug naar Joop en Adama.

Onderweg
Bonto Forrest
Tendaba

Dag 3 - Maandag 9 dec
Marakissa - Tendaba (150 km)

’s Ochtends voor en na het ontbijt is er nog gelegenheid wat rond te struinen bij Marakissa, maar dan wordt het onderhand tijd verder te gaan. Er staat een rit van 150 km op het programma, met stops o.a. in Bonto Forrest en Kalagi Bridge en wanneer er tijd is Kiang West. We overnachten in het legendarische Tendaba Rivercamp aan de Gambia rivier.

De oversteek naar Kousmar
Zwaluwstaartwouwen

Dag 4 - Dinsdag 10
Tendaba - Sokone (Sen) - 150 km

Het grootste deel van de ochtend wordt gevuld met een boottocht door de mangrove’s bij Tendaba aan de overkant van de rivier. Rond het middaguur gaan we weer rijden. We rijden naar de grote stad Soma en rijden dan de TransGambia Highway op richting Farafenni  en de Senegalese grens. De Gambia-rivier steken we over via de nieuwe brug. Na de grens gaan we door naar de stad Kaolack waar we rond de klok van 15h kort lunchen. Om 16h rijden via we het dorp Ndiaffate naar Ile de Kousmar waar we de beroemde slaapplaatsen van de zwaluwstaartwouwen en de kleine torenvalken bezoeken. Rond een uur op 17h vertrekken we naar Sokone, waar we overnachten in de symphatieke Auberge de Delta.

Kaolack
Rüpels gieren
Saint Louis

Dag 5 - Woensdag 11 dec
Sokone - Djoudj  (400 km)

Er staan voor vandaag flink wat kilometers op het programma. Ruim 400. De route gaat door het centrale deel van Senegal waar het landschap van een natte tropische omgeving verandert in de dorre steppe van de Sahel. De grote attractie van deze rit zijn de gieren. Ontmoetingen met groepen van tussen de 50 en 100 exemplaren zijn niet zelden. Groepen die soms bestaan uit vijf of zes verschillende soorten gieren, waaronder zeldzame soorten zoals oorgier en rüppelsgier en – al twee keer gebeurd – een overwinterende monniksgier! Na de stad Saint Louis komen we in de Delta van de Senegal-rivier. We overnachten in een campement in het park.

Pelikanenkolonie
Pijlstaarteenden
Uitkijktoren

Dag 6 - Donderdag 12 dec
Djoudj - Djoudj (30 km)

We vertrekken zo vroeg mogelijk het park in, waarbij we eerst het droge achterste gedeelte bezoeken in de hoop op een waarneming van de zeldzame arabische trap of de wat minder zeldzame, maar daarom niet minder fraaie kroonkraanvogels. Daarna bezoeken we een aantal schuilhutten. Rond het middaguur maken we een boottochtje naar de pelikanenkolonie in het midden van het park, waarbij we onderweg mogelijk Afrikaanse zeearenden, purperkoeten en dwergganzen te zien krijgen. Na het boottochtje keren we voor een siesta terug naar het kamp. Om een uur of 16 h keren we terug. Eventueel een nieuwe poging voor trap en kroonkraanvogel, mocht dat ’s ochtends niet zijn gelukt. Anders nemen we een kijkje in de schuilhut van Le Grand Lac, waar enorme aantallen watervogels te zien zijn.

Fluiteenden
Arabische trap
Kroonkraanvogel

Dag 7 - Vrijdag 13 dec
Djoudj - Djoudj (30 km)

Afhankelijk van de successen en/of missers van de vorige dag passen we het programma aan.  We overnachten weer in het park. ’s Avonds gaan we op zoek naar uilen en nachtzwaluwen in de omgeving van het campement.

Vogelen vanaf de dijk
Wolken roodbekwevers
Opvliegende steltkluten

Dag 8 - Zaterdag 14 dec
Djoudj - Birette (Mau) - 60 km

Na het ontbijt vertrekken we naar de grens van Mauritanië. Het grootste deel van de ochtend gaat gemoeid met de grensprocedure’s en formaliteiten en het biometrische visum voor Mauritanië. Daarna rijden we door naar de overnachtingsplek voor vanavond, Mauri-Sert bij het plaatsje Birette. Na de lunch bezoeken we het park. Aan het eind van de middag keren we terug voor een bezoek aan de dunes de Zire ten noorden van Birette. ’s Nachts is er grote kans op het waarnemen van de gouden nachtzwaluw, een typische soort van de Sahel.

Kleine flamingoes in Diawling
De sahel in Zuid-Mauritanë
Bloeiende euphorbia's
De weg naar Nouakchott

Dag 9 - Zondag 15 dec
Birette - Nouakchott (230 km)

In de vroege ochtend is het aangenaam vogelen in en rond het kamp. De Sahel is een klimaatzone waar niet veel gevogeld wordt. Toch is het een verrassend vogelrijke omgeving met soorten van het droge grasland als bru bru, krekelprinia, baardgrasmus en roodbuikglansspreeuw. In de loop van de ochtend rijden we over de dijk langs de Senegal weer door het park. Via Keur Macen en Tiguent rijden we naar Nouakchott, waar we ons intrek nemen in Auberge Awkar.

Azzefal duinen
Het stuift altijd in de woestijn
Bij wetenschappelijk centrum Iwik

Dag 10 - Maandag 16 dec
Nouakchott - Iwik (280)

Na een ontbijtje in een nabijgelegen restaurantje vertrekken we naar de Banc d’Arguin. De eerste 100 km is een saaie weg langs de kust. Daarna verwijdert de weg zich van de kust en gaat door de duinen van de Azzefâl duinenrij. Op 134 km van Nouakchott zijn ze het hoogst en het mooist. Nog 100 km verder komen we aan in Chamy, een dorpje dat nog maar bestaat sinds de aanleg van de asfaltweg in 2004. We lunchen er (broodje kameel) en voeren de kruimels aan de woestijnmussen. We rijden nog een stukje door en slaan dan de woestijn in. We laten lucht uit de banden lopen en zetten de versnelling in de 4wd. Het wordt nu serieus! Onderweg is het goed uitkijken naar met name renvogels en witbandleeuweriken.  Ook andere leeuweriksoorten en tapuiten komen hier voor. De bruinnekraaf is sinds vandaag de vervanger van de in zuidelijke streken alom aanwezige schildraaf. Nouakchott is de grens tussen beide soorten. De oceaan zien we voor het eerst bij Cap Tafarit. Een populaire plek voor expats en Libanese zakenlieden uit Nouakchott die er komen voor het strand en de vissen. Voor de vogels moeten we nog 30 km verder, naar Iwik. We arriveren er om een uur of 18 h. Een voedzaam diner uiteraard met vis wordt rond 20h geserveerd.

Op de boot
Opvliegende steltlopers
Lepelaars

Dag 11 – Dinsdag 17 dec
Iwik - Nair - Iwik (20 km varen met trad. zeilboot)

Vandaag een van de hoogtepunten van de reis. We rijden om een uur of negen naar het dorp Iwik en monsteren daar aan op een ‘lanche’ een zeilboot waarmee de lokale imraguen de Banc d’Arguin bevissen. Met de host van Camping Iwik – Sidi - tevens  baas van de vogelgidsen van de Banc d’Arguin, varen we naar het 10 km buitengaats gelegen eiland Naïr. Een hvp waar rond hoogwater, tienduizenden, zo niet honderduizenden, steltlopers, aalscholvers, flamingoes, pelikanen en lepelaars naar toe trekken. Een machtig schowspel!

Jakhals bij Iwik
Baie d'etoile bij Nouadhibou
Acacia's in een wadi

Dag 12 - Woensdag 18 dec
Iwik - Nouadhibou (260 km)

Een reis met een hoog afwisselingsgehalte. Zo zit je een hele dag met een boot op de oceaan, de volgende dag rij je met de auto door de woestijn. Deels rijden we dezelfde route terug. De laatste stuk voert langs een lange berg- en duinketen afgewisseld met zandvelden doorsneden met wadi’s.  Na 90 km vanaf Iwik zijn we weer op het asfalt. We pompen de banden weer op en zetten koers naar Nouadhibou. Bij Bou Laounar rijden we parallel aan de spoorlijn waarover imponerende twee kilometer lange ijzerertstreinen rijden. Met een beetje geluk komen we er eentje tegen. Kort voor Nouadhibou steken we af naar Baie d’Etoile, waar ook veel steltlopers zijn. In het seizoen ’17-’18 hebben we op deze plek ook drie keer een woestijnoehoe waargenomen. Vorig seizoen was die weg. We overnachten op camping Baie de Levrier. Niet meest luxe plek van de stad wel de gezelligste en de sfeervolste. Het diner zoals gewoonlijk bij Senegalese Awa in haar ‘driesterrenrestaurant’.

Reservaat Cap Blanc
Reuzensternen
Monniksrob

Dag 13 – Donderdag 19 dec
Nouadhibou - Cap Blanc - Bir Guendouz (Wsa) - 150 km

’s Ochtends na het lekkerste ontbijtje van de reis bij expat-café Plein Lune rijden we naar het zuidelijkste plekje van de het schiereiland waar Nouadhibou op ligt. Cap Blanc heet dat en het is de enige plek ter wereld waar je een fatsoenlijke kans hebt om de monniksrob (het op vier na meest bedreigde zoogdier) te zien. Op het strand beneden aan de klif zijn talloze meeuwen- en sternensoorten waaronder veel grote sternen. Met de scoop over de oceaan speuren levert vaak bijzondere stormvogels op en uiteraard honderden jan-van-genten. Na Cap Blanc rijden we terug naar Nouadhibou en door naar de grens. Daar komen we rond 15 h aan. Een paar uurtjes zijn we daar wel zoet alvorens we de laatste 80 km afleggen naar wat met name een oase van luxe in de woestijn genoemd kan worden. Motel Barbas.

Motel Barbas
Onderweg in de Westelijke Sahara
Oued Jenna

Dag 14 – Vrijdag 20 dec
Bir Guendouz - Oued Jenna (430 km)

We hebben vandaag een lange rijdag voor de boeg. Eerst 250 km over de kustweg naar het noorden. Daarna bijna 200 km naar het zuidoosten naar een van de mooiste vogelplekken van de Sahara: Oued Jenna. Een plek waar vogelaars van de hele wereld naar toe trekken. Vooral vogelaars die de WP–soorten lijsten. De enige plek in de WP waar de soedanese bruinrugmus, krekelprinie en gouden nachtzwaluw voorkomen. Verder wemelt het hier van buingele babbelaars, is er een kans op Dunn’s leeuwerik, zwartkruinvinkleeuwerik, grielen en roept de woestijnoehoe soms van de bergen. En gezien zijn opmars naar het noorden is het bovendien niet de vraag of de blauwnekmuisvogel (bluenaped mousebird) in Oued Jenna opduikt, maar wanneer. Gewapend met zaklantaarn gaan we er ’s avonds op uit. Misschien de goudgele nachtzwaluw. Misschien ook wel zoogdieren als de woestijnvos en met veel geluk de extreem zeldzame sand cat (Felis margarita) die wij ooit al eens als roadkill aantroffen.

Omgeving Oued Jenna
De weg van Dakhla naar Aousserd
Waterreservoir Gleib Jedane

Dag 15 - Zaterdag 21 dec

Omdat we gisteren haast hadden voor het invallen van de duisternis bij Oued Jenna aan te komen rijden we de 200 km terug naar de kust rustig en met veel stops. Leeuweriksoorten waaronder de diksnavel- en Temmincks strandleeuwerik staan op onze wenslijst voor vandaag. En er is een plek waar we al een aantal jaren achtereen de zeldzame Dunn’s leeuwerik hebben gezien. Renvogels en witbandleeuweriken zullen zeker niet ontbreken. Na aankomst in Dahkla checken we voor de laatste twee dagen in in het luxe Inyan Dakhla Hotel aan de Boulevard. Het diner is aan de overkant van de weg bij Casa Luis, een Spaans restaurant waar voor het eerst sinds Senegal weer alcohol  op de kaart staat.

Baai van Dakhka
Meeuwen nij het landseinde
Casa Luis

Dag 16 – Zondag 22 dec
Dakhla - Dakhla (100 km)

De laatste dag van de reis alweer. Vandaag rijden we terug naar de ‘oksel’ van het schiereiland. Daar ligt een waddengebied met veel steltlopers en andere watervogels. We hadden er ooit de eerste westelijke rifreiger voor Marokko. Daarna rijden we weer het schiereiland op naar de meest westelijke punt voor een potje ‘zeerukken’. Afhankelijk van de weersomstandigheden is dit een van de beste plekken om stormvogels te zien.

Dag 17 - Maandag 23 dec

Terugvlucht met Transavia (via Parijs) naar Amsterdam

Foto's gemaakt tijdens eerdere afleveringen van deze reis door Wietze Janse, Otto Plantema, Kees Mostert, Wietze Janse, Frank van Groen e.a.