DAGPROGRAMMA TRANSSAHARA (zuid - noord)

Klik op de foto's voor een vergroting

Dag 1: Amsterdam - Gambia

Vertrek Schiphol  17:10 – Aankomst Banjul 01:10

Wij staan klaar op het vliegveld om u op te pikken en mee te nemen naar Marakissa Rivercamp. Een rit van ongeveer 20 minuten.

Tussenstop op een regenachtig vliegveld in Europa

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 2: Marakissa en rondrit West-Gambia

Een dag die in het teken staat van acclimatiseren. In de ochtend verblijven we in de voor vogelaars zeer gewaardeerde omgeving van Marakissa. De mogelijkheid bestaat om een stuk de rivier af te varen met een kano. ’s Middags rijden we naar de kust om vergezeld door een Gambiaanse vogelgids rond te kijken op bekende vogelplekken langs de kust.

Marakissa Rivercamp
Tujering

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 3: Rit naar binnenland Gambia, Tendaba Rivercamp

In de loop van de ochtend bedanken we Joop en Adama van Marakissa voor de goede zorgen en beginnen we daadwerkelijk aan de epische Transsahara-trip richting Europa. Vandaag nog in oostelijke richting, Gambia landinwaarts. Langs mooie plekken en bekende vogelaarsplekken. In de loop van de middag arriveren we in Tendaba. De vogelaars kunnen daar aan het eind van de middag tot de schemering nog wat rondlopen. Voor de rest is de bar in het fraaie toeristencomplex aan de oever van de Gambia-rivier geopend.

Tendaba camp

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 4: Mangrove boottocht, roofvogelslaapplaatsen

Uiteraard is het voor de vogelaars vroeg opstaan. Bij de pier ligt om 8 uur de boot klaar voor een (vogel)excursie naar de mangroves op de noordoever. Vele spectaculaire vogelsoorten zijn hier te zien, waaronder de grootste reiger, de Goliath reiger. Om een uur of elf zijn we terug en vertrekken we richting het volgende land op het programma, Senegal. Rond een uur of vier komen we aan in de buurt van de stad Kaolack. Daar staat een bijzondere gebeurtenis op het programma. Op een stuk land dat omgeven wordt door twee takken van de Saloum rivier overnachten duizenden zwaluwstaartwouwen en kleine torenvalken. Helaas zijn de aantallen begin maart minder spectaculair dan in december en januari, maar altijd nog de moeite van een bezoek waard. Andere soorten die hier gezien worden zijn de sahelkuiftrap en de reusachtige vechtarend.     

Bootexcursie mangroves bij Tendaba
Slaapplaatsen zwaluwstaartwouwen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 5: Kaolack - Djoudj: rit over de savanne met gieren

Vandaag maken we een stevige ruk naar het  noorden, waarbij het landschap gedurende de rit dramatisch zal veranderen. Van de savanne, waarop Kaolack ligt, naar de droge Sahel. Eerst domineren nog de reusachtige baobabs maar die maken al snel plaats voor scherm-acacias. Net zoals struiken plaats maken voor gras en uiteindelijk voor zand. Dat betekent ook dat er een behoorlijke verscheidenheid is in vogelsoorten aan het begin van de rit en aan het eind van de rit zal zijn. Wel zijn gedurende de gehele rit ontmoetingen met grote groepen gieren mogelijk. Soms bestaan die uit wel zes verschillende soorten. Via de historische stad Saint Louis aan de monding van de Senegal rivier eindigen we de dag bij campement Villageois Djoudj waar we de nacht doorbrengen

Gieren op het kadaver van een ezel
De savanne afspeuren

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 6: Djoudj

Djoudj behoort tot de top drie van belangrijkste ornithologische parken van de wereld. We zullen vandaag zien waarom. In de vroege ochtend verkennen we de velden en landerijen aan de rand van het park. Naast veel vogels is het mogelijk ook antilopes en met een beetje geluk een serval te spotten. Na het ontbijt gaan we naar het park. Via een hoge dijk die een mooi uitzicht biedt over de talrijke waterplassen met vogels komen we bij de plek waar de boten vertrekken voor een excursie naar de broedkolonie van de pelikanen in het diepste binnenste van het park. Uiteraard zijn er behalve (heel veel) pelikanen ook heel veel andere vogels te zien, waarvan de Afrikaanse zeearend zeker indruk zal maken. Na de boottocht bezoeken we een aantal ‘miradors’. Uitkijkpunten over waterplassen en –lopen in het binnenste van het park. Het tweede deel van de middag is voor het droge deel van het park waar we ons best zullen doen voor een ontmoeting met kraankroonvogels en Arabische trappen.

Djoudj
Uitzicht over Marigot Khar

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 7: Rit door Diawling naar Nouakchott

Na het ontbijt nemen we de piste naar de grens bij de stuwdam van Diama waar op dit uur van de dag ongetwijfeld weer veel leuke vogels te zien zullen zijn. De grens neemt ongetwijfeld een paar uur de tijd. De eerste kilometers in Mauritanië rijden we door het park Diawling. Deels een herhaling van gisteren. Ook hier rijden we over een dijk met een weids uitzicht over de natte gronden. Nadat we het park uitrijden komen we terecht in de rijstvelden. Hier zien we vaak spectaculaire zwermen van wel miljoenen roodbekwevers, de algemeenste wilde vogelsoort ter wereld. Nadat we na het dorp Keur Macen weer het asfalt hebben bereikt wordt al snel duidelijk dat de Sahara niet ver meer is. Fraaie oranje duinen, hier nog vaak begroeid met groene acacia’s en tamarisken. Naarmate we verder richting de hoofdstad Nouakchott rijden wordt de begroeiing steeds spaarzamer. Nouakchott zelf ligt aan de rand van de Sahara en is officieel de grootste stad van de Sahara. We overnachten in Auberge Awkar.

De stuwdam bij Diama
Panorama in Diawling

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 8: Naar Iwik waarvan 70 kilometer onverharde piste

Na het ontbijt rijden we door in noordelijke richting de stad uit. Na 100 km komen de eerste reusachtige duinen van de Sahara in beeld. Bij de hoogste maken we een stop voor een fotomoment. De lunch nemen we na 235 km van Nouakchott bij het wegrestaurant ‘Gare du Nord’. In de goldrushcity Chamy slaan we water, brood en eventueel andere spullen in voor ons verblijf in de Banc d’Arguin. Kort na Chamy slaan we van de piste af en rijden de woestijn in. Na enkele kilometers over maagdelijk geel zand komen we uiteindelijk terecht op een spoor dat ons 70 km verder leidt naar het dorp Iwik. Onderweg zullen we ongetwijfeld op woestijnsoorten als de renvogel en witbandleeuwerik stuiten. In Iwik staat onze gids voor de komende dagen Sidi  voor ons klaar met een kop Mauritaanse welkomstthee. Afhankelijk van het tijdstip van arriveren kijken we nog wat rond in de omgeving van het kamp. Om 20 uur staat het avondeten op tafel, waarvan het hoofdbestanddeel bestaat uit eerder die dag gevangen geroosterde vis.

Door de woestijn op weg naar de Banc d´Arguin
Uitzicht over de slikken bij laag water

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 9: Boottocht op de Banc d'Arguin

Afhankelijk van het tij vertrekken we ’s ochtends naar Iwik om aan te monsteren op een van de ‘lanches’ die door de vissers van Iwik gebruikt worden om mee te vissen. Onder leiding van Sidi varen we naar de eilanden die op ongeveer 10 kilometer varen van Iwik in de Banc d’Arguin liggen. Vermoedelijk is de Banc d’Arguin vroeger de monding van een rivier geweest, die door het droger worden van de Sahara droog is gevallen. Dat valt onder meer af te leiden uit de enkele mangroves (de noordelijkste ter wereld) die nog eenzaam op sommige waddenplaten staan. We varen eerst naar het eiland Nairoumi. Afhankelijk van het tij gaan we ook nog door naar het eiland Nair. Daar gaan we kort voor hoogwater voor anker. Nair is een van de hoogste plekken van het gebied waar honderdduizenden steltlopers, pelikanen, flamingoes en aalscholvers naar toe vliegen. Soms opgeschrikt door een bruine kiekendief waardoor de duizenden vogels spectaculair op de wieken gaan.

De boot vertrekt uit Iwik
Vogelmassa´s op de Banc d´Arguin

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 10: Van Iwik (Banc d'Arguin) terug naar Nouakchott

Na het ontbijt met door Sidi’s zus Soukeyna zelf gebakken nomadenbrood vertrekken we voor de rit terug naar Nouakchott. Tenzij zich een gids aandient die ons door de zwaardere, maar kortere directe route begeleidt nemen we weer de lange route terug naar Chamy. Misschien dat we nog op zoek kunnen naar woestijnrozen die op een bepaald deel van de route te vinden zijn. Aan het eind van de middag komen we aan in Nouakchott. Een mooi moment om even door te rijden naar de visafslag. Een van de grootste van West-Afrika. Honderden pirogue’s liggen hier voor anker en enkele keren terug van zee, volgeladen met vis. Die wordt in grote emmers uit de boten getild. Mooi te zien hoe jongetjes er op loeren om uit de emmers gevallen vis in te pikken. Een mooi en kleurrijk spektakel.

Renvogel met kuikens
Visafslag Nouakchott

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 11: Woestijnrit naar Atar

Na het ontbijt gaan we op weg voor een 400 km lange rit naar Atar in het bergachtige centrale deel van de woestijn van Mauritanië. Atar is de pré-koloniale hoofdstad van het land en veel belangrijke clans van het land hebben er hun basis, al wonen ze momenteel in Nouakchott. Het is een lange rit waarvan het eerste deel niet erg spectaculair is. Maar ook niet spectaculair ogende woestijnen kunnen soms best interessant zijn. Op sommige plekken is de grond namelijk bezaaid met kleine en grote stukken versteend hout, afkomstig van miljoenen jaren oude bossen. Na de mijnbouwstad (koper) Akjoujt wordt het landschap aantrekkelijker omdat hoge zandduinen de weg flankeren. Uiteindelijk doemen na 350 kilometer de bergen van de Adrar op aan de horizon. Alvorens aan te komen in Atar bezoeken we de misschien wel mooiste oase van de Sahara, Terjit. In een diepe kloof begroeid met palmen welt uit een kleine bron water. De vijvertjes zorgen voor een vochtige omgeving en de rotsen zijn bekleed met mos. Het is een van de bekendste toeristische attracties van het land. Uiteindelijk arriveren we in Atar waar we onze intrek nemen bij camping Bab Sahara van de Nederlander Just Buma en zijn vriendin Leonie. Een oude bekende,  waarmee uw organisator al sinds de jaren tachtig bevriend is.

 

Oase Terjit
De piste naar de Adrar

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 12: Iwik - Uitstap naar Chinguetti

Op 80 km van Atar ligt de stad Chinguetti. Een oude karavaanstad die gerust in een adem genoemd kan worden met Timboektoe. Net als Timboektoe is Chinguetti een stad met universiteiten en zijn veel bibliotheken met oude geschriften bewaard gebleven. Bekend is de oude moskeetoren van leistenen met struisvogeleieren op de vier hoekkantelen, die gerust hét nationale symbool van de staat Mauritanie genoemd kan worden. De weg er naar toe voert door een spectaculaire pas waarin veel nesten van roofvogels te zien zijn. Bovendien kunnen we onderweg préhistorische rotstekeningen bewonderen. Chinguetti zelf is een Eldorado voor wie op zoek is naar een origineel soevenier. Verkopers leuren er met onder meer pijlpunten, vuistbijlen en zelfs meteorieten. ’s Avonds keren we terug naar Just en Leonie.

Roofvogels in de kloof naar Chinguetti
Bij de beroemde moskee van Chinguetti

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 13: Woestijnrit naar monoliet Ben Amira

We maken ons op voor misschien wel het spannendste deel van deze trip. Een rit van 400 kilometer terug naar de kust. We kiezen voor de woestijnpiste langs de spoorweglijn naar Nouadhibou. Omdat deze route enkele tientallen kilometers door een duinengebied voert nemen we een gids mee om ons de beste route aan te wijzen. Eerst rijden we over een nieuwe asfaltweg 100 km van Atar naar de stad Choum aan de spoorlijn. Daarna zette we de X-Trails in de 4WD en trekken ons pad door het zand. Al kort na Choum doemen de Azzefâl duinen op. We zullen ongetwijfeld spannende momenten meemaken en de zandladders regelmatig van het dak moeten halen om onder die wielen van een vastzittende X-Trail te leggen. Na de duinen doemt in de verte een zwarte rots op. Dit is Ben Amira. Een monoliet. Net als bijvoorbeeld Ayers rock in Australië. Na Ayers rock is Ben Amira de tweede grootste monoliet ter wereld. We steken hier de spoorbaan over en zoeken kampeerplek aan de voet van de monoliet. Je kunt een tentje opzetten, maar ook op een (lucht)matras onder de overweldigende sterrenhemel de nacht doorbrengen. En in een absolute stilte die slechts onderbroken wordt door een grommende ijzerertstrein van twee kilometer lengte (de langste ter wereld) die in de verte voorbijrijdt.

Route van Atar naar Choum
Eindpunt van de dag, monoliet Ben Amira

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 14: Woestijnrit langs spoorlijn - deel 2

Na de koffie en het in Choum gekochte stokbrood rijden we de resterende ruim 200 kilometer langs de spoorlijn tot we aankomen in de stad Bou Laounar. Langs deze stad loopt de asfaltweg van Nouakchott naar Nouadhibou. Nog 80 km asfalt resteren tot deze laatste stad, die ligt op een schiereiland in de Atlantische Oceaan. We overnachten in Villa Maguela en net als in Atar zwaait ook hier een Nederlander de scepter: Victor, ook al weer een oude bekende. Villa Maguela ligt aan de Baie d’Etoile en ook hier vertoeven vele watervogels. Ook de woestijnoehoe is hier gezien.
Aan het eind van de middag rijden we nog even naar de volkstuinen van Nouadhibou. Zeker nu, tijdens de voorjaarstrek, is de kans groot op bijzondere waarnemingen. We hebben er al een aantal op onze naam staan, waaronder de sahelscharrelaar, de zevende waarneming in de Westelijke Palearctic (WP) waarvan Nouadhibou de uiterste zuidgrens is.

IJzerersttrein (2 km lang!)
Eindpunt van de dag Baie d'Etoile

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 15: Excursie Cap Blanc, grensovergang

Na het ontbijt gaan we naar Cap Blanc, het uiterste puntje van het schiereiland. De enige plek ter wereld waar een redelijke kans is om één van de zeldzaamste zeezoogdieren ter wereld te zien, de monniksrob. De monniksrob is de ‘stamvader’ van de gewone en de grijze zeehond en kwam vroeger veel voor in de Middellandse Zee. Op een paar plekken na is het dier daar uitgestorven. De grootste kolonie is in het zuiden van de Westelijke Sahara en hier bij Cap Blanc, hoewel er op deze plek slechts kans is om twee territoriale mannetjes te zien. Mochten we de dieren onverhoopt  missen dan kunnen we nog altijd van alles aan de weet komen over het dier in een heus bezoekerscentrum op deze plek. Behalve de monniksrob is Cap Blanc bekend om zijn vele sternen en roofvogels. In sommige jaren stranden hier vale gieren op hun weg naar het zuiden. Na het bezoek aan Cap Blanc rijden we naar het noorden naar de grens met de door Marokko bezette Westelijke Sahara. In de tweede helft van de middag gaan we deze grens passeren zodat we vermoedelijk rond 18 uur aankomen bij Motel Barbas. Een onwaarschijnlijk groot hotelcomplex in de middle of nowhere.

Sternen op Cap Blanc
De zeldzame monniksrob

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 16: Rit door de Westelijke Sahara

Vandaag staat een lange rit van bijna 700 kilometer op het programma. Natuurlijk zijn er onderweg enkele interessante stops. Voor de vogelaars zijn er onderweg een aantal waterreservoirs waar veel vogels komen drinken. Andere interessante plekken zijn de prehistorisch grafheuvels die wij ooit zelf bij toeval hebben ontdekt en waar we bij ieder bezoek wel een vuurstenen werktuigje in de vorm van een pijlpunt of mesje vinden. Verder is er nog een vindplaats van fossiele jacobusschelpen waar de vogelaars bovendien de mogelijkheid hebben een maquiszanger voor de lens te krijgen. En verder is de passage van de kreeftskeerkring natuurlijk altijd een leuk fotomoment. Tenslotte doen we een poging om de Sebkha van Imlili te bereiken. In dit uitgedroogde meer zijn nog enkele (150) waterbekkens met reminiscente populaties West-Afrikaanse talapia’s.  Ook de baai van Dakhla, met ook weer vele steltlopers, lepelaars en andere watervogels staat op het programma. We overnachten in Boujdour in Hotel El Quods.

Tilapia is de restpoelen van Sebkha Imlili
Bloemenzee in de berm na regenval

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 17: Laayoun, Khenifiss, Tan Tan

De wekker staat vroeg vanochtend. Om 6 uur vertrekken we en in de duisternis rijden we over het brede asfalt van de kustweg naar Laayoun. Daar hopen we rond zonsopgang aan te komen bij de brug over de Saquia Al Hamra, een wadi die bij Laayoune het jaar rond watervoerend is. In de vroege ochtend is dit een prachtplek om vogels te zien. Vooral de spectaculaire aantallen zeldzame marmereenden is de moeite van een bezoek waard. Verder staan deze dag op het programma een bezoek aan het Khenifiss vogelreservaat en de veel door roofvogels bezochte vallei van de Zahab-rivier. Aan het eind van de dag bezoeken we nog de oase van Aouzeroualt bij Guelmim. Kort voor deze stad is het ook nog mogelijk marmereenden te zien in de drinkwaterbekkens langs de weg. We overnachten in Tiznit in hotel Riad.

Khenifiss, een lagune tussen de duinen van de Sahara
Oued Zahar

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 18: Bezoek NP Massa rit over Atlas naar Marrakech

Vanaf Tiznit is het 60 kilometer rijden naar het bekende vogelreservaat Massa ten zuiden van Agadir. Dit park is vooral bekend omdat meer dan de helft van de wereldpopulatie van de kaalkopibis hier huist. Onze vaste gids Rachid weet precies waar de kolonie zich op welk moment van de dag bevindt. Verder zijn in dit gebied onder meer de atlasvink, zwartkruintsjagra, diadeemroodstaart en talloze roof- en watervogels te zien. Nadat we het park hebben bezocht rijden we via Agadir door naar Marakech. We nemen hier ons intrek in een hotel in de medina op een steenworp van het bekende Djema el Fna-plein. 

Bij de monding van de rivier in de Oceaan
Kaalkopibissen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 19: Een dagje Marrakech, uitstap Oukaimeden

De ochtend is gereserveerd voor een wandeling door de medina. In de middag maken we voor de liefhebbers nog een uitstapje naar de Oukaimeden om daar nog wat te vogelen. Maar je kunt ook op eigen gelegenheid wat rondkijken in de stad. ’s Avonds is er dan een bescheiden afscheidsfeestje met een biertje in Hotel Tazi, om de hoek van het hotel.

Medina Marrakech
Eetstalletje Place Djema el Fna

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 20 Marrakech - Asilah

Voor de deelnemers die vanaf Marrakech terugvliegen is het moment van afscheid gekomen. Tegen de klok van tien worden ze afgezet bij het vliegveld, waarna de rest de snelweg naar Casablanca oprijdt. Daarna rijden ze via de kustweg via Rabat en Kenitra naar Asilah, ten zuiden van Tanger. Asilah, bekend als de witte stad omdat de huizen in het centrum wit geschilderd zijn,  is een voormalige Portugese vesting. De stad trekt redelijk veel toeristen. Ons onderkomen voor de nacht is een klein. Eenvoudig, typisch Marokkaans hotel met de toepasselijke naam Hotel Sahara.

Koffiepauze
Asilah

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 21: Asilah, ferry naar Spanje, Sevilla

We rijden van Asilah via Tanger naar de nieuwe haven Tanger Med. Daarna gaan we over de flanken van djebel Moussa die net als de rots van Gibraltar bekend staat als één van de zuilen van Hercules richting de Spaanse enclave Ceuta. Onderweg zijn er schitterende vergezichten over de Straat van Gibraltar. In Ceuta nemen we de veerboot naar Algeciras. Na een bezoek aldaar aan de douane gaan we door in de richting van Sevilla. De overnachting is op 40 km voor Sevilla in het stadje Las Cabezas de San Juan.

Aanmonsteren ferry Ceuta
"The rock"

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Dag 22: Sevilla - Burgos

We nemen deze dag afscheid van de deelnemers die vanaf Sevilla terugvliegen. Nadat we deze deelnemers rond een uur of 11 op het vliegveld hebben afgezet, rijdt de rest door. Lastig te zeggen hoe ver we deze dag zullen komen. Vermoedelijk ergens in de buurt van Burgos. We zullen de nacht doorbrengen in een van de vele wegmotels.

Over de Spaanse snelwegen
Hostel

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 23: Van Noord-Spanje naar omgeving Parijs

Door het noorden van Spanje en via Baskenland komen door de Westelijke Pyreneeën aan in Frankrijk. Via Bordeaux gaat het naar Parijs. Ergens tussen Bordeaux en Parijs zoeken we een F1-hotel om de nacht door te brengen.

Onderweg in de Spaanse Pyreneeën
Hotel Formule 1

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dag 24: Parijs - eigen woonplaats (thuis!)

De dag van de laatste loodjes. Parijs op de zaterdagochtend is niet het moeilijkste moment van de dag. We verwachten in ieder geval in de loop van de middag aan te komen in Nederland, waarbij we iedere deelnemer die er voor gekozen heeft om helemaal vanuit Gambia terug te rijden naar Nederland thuis afleveren.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

De prijs van deze reis is € 2.495,- (tot Sevilla of een eventuele terugrit met de auto naar Nederland/België)

Wanneer je in Marrakech op het vliegtuig stapt is de prijs €2.295,-


(Inbegrepen bij de prijs: vliegtickets, het vervoer op locatie, de accommodatie, het eten en niet-alcoholisch dranken, alle excursies (tenzij facultatief), kosten gidsen, entree parken.)